Llámalo maestro

Llámalo maestro
El títol del nostre bloc és un eslògan que hem adoptat com a grup des del curs passat. Va sorgir després de reflexionar a partir d'aquesta il·lustració de Forges

jueves, 25 de febrero de 2016

Si ens comuniquem, ho solucionem!


Us presento un vídeo on surten tres nenes en un viatge. L'Ana, la Carla i la Júlia tenen molt que dir-se i un llenguatge per fer-ho. Una té un implant coclear, un altre és filla de pares sords i les tres comparteixen la llengua de signes. Analitzarem aquest vídeo des de 4 vessants diferents:
1. Què és un conflicte?
2. Quin tipus de conflicte hi apareix? 
3. Qui són els protagonistes?
Paper de les nenesPaper dels adults
4. 3 elements claus per solucionar els conflictes.
https://www.youtube.com/watch?v=QHoCMdb2YVM
Un conflicte és subjectiu, i es dóna quan hi ha una situació de desacord entre un mateix, dues persones o més, degut a diferents interessos, necessitats, valors...en el qual es posen en joc les pròpies emocions i habilitats comunicatives, per poder-ho gestionar/solucionar. Si el conflicte es dóna amb altres persones, no hem d’oblidar que la relació entre les parts en conflicte pot sortir enfortida o deteriorada en funció de com sigui el procés de resolució del conflicte. De conflictes en tenim cada dia. En el cas d’infància (com el vídeo) es presenten molt sovint els desacords, que treballats a temps, s’evita que derivi en una baralla.
Des del que podem observar en aquest vídeo, sembla ser un conflicte grupal-intergrupal, és a dir, el conflicte pot afectar a tres o més persones i són els que succeeixen dins d'un mateix grup. Solen ser provocats per un o més membres del grup i els motius poden ser diversos (malentesos, discrepàncies en la manera de fer, etc.)
Un dels factors que influeixen en els conflictes són les persones. Segons el que surt al vídeo, l'Ana, la Carla i la Júlia serien les 3 protagonistes, però també hi surt un adult.Tot i tenir un paper secundari, aquí l’adult és fonamental, ja que recorda a les nenes que l’orgull s’ha de deixar de banda per poder solucionar el conflicte, i alhora els hi està demostrant que són capaces de resoldre aquest desacord amb capacitat de decisió. Per això els hi deixa el seu espai i temps.
Tot seguit anomenaré 3 elements claus per a la resolució de conflictes:

1. Comunicació. Aquí hem vist com no cal parlar per a entendre’s, i aquestes nenes mitjançant el llenguatge de signes, parlen i finalment resolen les seves diferències. Així mateix, la comunicació verbal facial i del propi cos, ens ajudarà per comprendre els sentiments de l’altra persona i expressar els nostres.

2. Actitud. Durant la resolució, vetllarem per mantenir una actitud assertiva i respectuosa, és a dir, que puguem defensar els nostres drets respectant alhora els dels altres. 

3. Habilitats comunicatives. Si volem solucionar un conflicte serà important saber fer-ne un bon ús d’habilitats socials com les següents:
  • Disculpar-se
  • Demanar ajuda
  • Expressar els sentiments i emocions
  • Comprendre els sentiments dels altres
  • Defendre els drets propis
  • Evitar arribar a una baralla
  • Identificar la causa del conflicte
Seguint aquestes claus, la resolució de conflicte serà un èxit!

No hay comentarios: