El dia 15 de desembre
el grup de 2TEIM matí vam realitzar una activitat grupal de laboratori al mòdul
d’habilitats socials que tractava sobre l'hora de l'esmorzar a l'escola bressol
en una classe d'infants de 2-3 anys.
Les professores van
assignar diversos papers als alumnes, alguns havien de fer d'infants amb
diferents personalitats i a una companya li va tocar ser l'educadora. Quan ja tenien
els papers assignats es van posar tots asseguts a una taula per començar la simulació
de l'hora de l’esmorzar. Els companys/es que tenien el paper d'infants van
començar a actuar cóm a tal i la companya amb el paper d'educadora es va posar
en situació i va haver de treure eines enfront a les diferents situacions que
anaven succeint.
La resta dels
companys/es que no teníem assignat cap paper fèiem d’observadors, una funció molt
important ja que com a observadors vam tindre l'oportunitat d'observar, identificar
i analitzar les diferents situacions produïdes i de captar els possibles erros
que podrien haver per part de l'educadora d'avant els diferents conflictes que
s'anaven produint, per tal de pensar i buscar unes estratègies o habilitats que
l'educadora podria utilitzar per fer front aquest conflictes.
Desprès de veure
l'actuació de l’educadora, tenint en compte la pressió que suposava per a la
nostra companya fer d'educadora, els observadors
vam treure com a conclusió que més que una educadora semblava una cambrera, i vam veure que a l’hora de l’esmorzar cada
educadora pot adoptar, o acomodar-se al paper que vulgui, en aquest cas la nostra
companya es va limitar a preguntar què volien, i servir-lo, cosa que es
possible que passi en moltes escoles bressol.
Però nosaltres com
educadores que som, hem d'educar, i
educar consisteix en tenir en compte que l'hora de l’esmorzar és una activitat
educativa de la vida quotidiana, i és per això que l’esmorzar no comença quan
els infants estan a taula menjant, si no que es tot un procés que s'inicia des
de que els infants comencen a rentar-se les mans, agafen pitets, paren la taula
entre tots i mengen fins que acaben, s'emporten el seu plat i coberts al seu lloc
i tornen a rentar-se les mans i la boca i guarden els pitets.
L'hora de l'esmorzar és
un moment molt important que s'ha d'aprofitar per interactuar amb els infants, conèixer
els seus gustos, introduir cançons, deixar que experimentin, i que poc a poc adquireixin hàbits d’autonomia,
hàbits de neteja , modals, aprenguin a diferenciar bé quina es l’hora de menjar
i quina la de jugar, i que es relacionin entre ells construint poc a poc la
seva personalitat. Nosaltres cóm a educadores per crear un ambient adient i
educatiu hem de conèixer als infants i saber deixar-los lliures però posant limitacions quan calgui.
Aquesta activitat
m'ha servit molt per posar-me en la pell de l'educadora i saber que per a ser
una bona educadora he de saber identificar les emocions positives, les emocions negatives i controlar-les, canviar
els pensaments negatius per els positius per tal d'educar amb una actitud
emocionalment sana, creant contextos amorosos per que els infants es
desenvolupin en un entorn que transmeti afecte i seguretat per tal de créixer
sans i amb una bona autoestima.
No hay comentarios:
Publicar un comentario