En els últims anys s’està produint paulatinament un canvi
molt important en les escoles. S’ha pres consciència que l’educació ha de
canviar i que és important el desenvolupament integral dels infants. Quan parlem
de desenvolupament integral fem referència al cos, però també a la ment i als
sentiments. D’aquesta manera, és important que els infants des de ben petits
coneguin les emocions, posin paraules i expressin allò que senten i finalment
busquin una solució. Per tant, l’educació emocional implica gestionar les
emocions; autoregular-nos emocionalment.
Partint d’aquesta premissa i tenint en compte els conceptes
treballats durant aquest nucli formatiu, he seleccionat aquest petit documental
“Educació Emocional” realitzat a la classe de P3 de l’Escola Sagrada Família de
Gavà on la seva educadora explica com, a partir d’activitats que configuren la
vida quotidiana de l’escola, treballen l’educació emocional i els beneficis que
s’obté amb aquesta pràctica. Així, un dels exemples que hi trobem és una
proposta de titelles, en aquest cas amb una tortuga. A través de les diferents
situacions que es poden produir (sempre són exemples que els hi queda pròxims
als infants) es busca la millor manera de solucionar-ho. En aquest cas,
observem com una amiga de la tortuga ha llençat sense voler tots els seus
colors. A partir d’aquesta situació, l’educadora pregunta com es pot sentir la
tortuga. Els infants responen allò que consideren, entre les quals es pot
sentir com diuen que està enfadada o que té ganes de pegar a l’altre persona. Per
tant, sense la necessitat d’explicar cap tipus de concepte, es posa en pràctica
el coneixement de les emocions que se senten en aquell moment i es posa
paraula. Davant aquesta situació, l’educadora planteja una segona pregunta: i
que fem quan sentim això? Llavors els infants responen STOP! Aquesta fase
implica que la tortuga reconeix que sent i decideix canviar la situació
(regulació de les emocions i del pensament). Per fer-ho amaga el cap sota la
seva closca, respira i quan està més tranquil·la surt i busca una solució. Mitjançant
aquest exemple el que es vol fer veure als infants és que no sempre poden fer
allò que senten en el moment que ho senten, sinó que cal aturar la situació,
utilitzar tècniques de relaxació, pensar com hem sento i perquè i finalment
buscar una solució. Per tant, els infants estan aprenent a gestionar i regular
les emocions que els hi permetrà tenir un benestar propi, però també unes bones
relacions socials.
El segon exemple que cal remarcar és una activitat que
forma part de la vida quotidiana: passar llista. En aquest cas busquen una
forma alternativa per a que sigui un moment important. Cada cop que diuen un
nom es saluda i a continuació es pregunta com se sent. Davant la seva resposta
es pregunta perquè. No sempre els infants contesten o a vegades et diuen que no
els hi ve de gust, però cada cop que ho fan ja has aconseguit que expressin el
que senten i perquè creuen que ho senten. Una vegada l’infant expressa el motiu
es fa la darrera pregunta: podem ajudar-te? En aquests casos són els propis
infants els que també ajuden al seu company i donen alternatives;
conseqüentment es duu a terme educació emocional: posen nom a les emocions, les
comparteixen i busquen una solució. En el vídeo queda molt bé expressat quan l’educadora
diu que en realitat estan aprenent habilitats d’educació emocional.
Des del meu punt de vista considero que aquest vídeo és
bàsic per demostrar que la gestió emocional es pot aplicar des de ben petits. A
partir d’activitats de la vida quotidiana es pot treballar la regulació
emocional i aprendre diferents habilitats que aporten benestar. Aquestes
activitats són grans exemples que ens permeten obtenir idees senzilles en la
nostra intervenció com a educadores, és a dir, no cal fer grans propostes per
treballar l’educació emocional. No obstant, és important tenir habilitats i
saber escollir el moment adequat, saber fer bé les preguntes i escollir l’activitat
adequada per a cada grup d’edat.
Per tant, és necessari que els adults en reeduquem, que
deixem de banda la repressió de les emocions i que busquem eines, recursos,
habilitats per tenir benestar propi i social. Com a educadors i educadores cal
formació en educació emocional i conèixer els components que formen part d’aquest
gran valor. Cal promoure aquesta pràctica des de ben petits per a que siguin
capaços de desenvolupar-se integralment i que quan siguin més grans tinguin capacitats
per poder gestionar adequadament les diferents situacions que el dia a dia els
hi oferirà. Si des de que són infants tenen una bona autoestima i tenen
coneixement d’allò que senten i són capaços d’expressar-ho, tindran habilitats
que es poden aplicar a tots els àmbits de la vida. Això és l’educació
emocional.
Aquí us deixo l'enllaç per a que el pogueu veure en un moment que tingueu lliure:
No hay comentarios:
Publicar un comentario