Llámalo maestro

Llámalo maestro
El títol del nostre bloc és un eslògan que hem adoptat com a grup des del curs passat. Va sorgir després de reflexionar a partir d'aquesta il·lustració de Forges

jueves, 25 de febrero de 2016

Gestió de les emocions; educació emocional

En els últims anys s’està produint paulatinament un canvi molt important en les escoles. S’ha pres consciència que l’educació ha de canviar i que és important el desenvolupament integral dels infants. Quan parlem de desenvolupament integral fem referència al cos, però també a la ment i als sentiments. D’aquesta manera, és important que els infants des de ben petits coneguin les emocions, posin paraules i expressin allò que senten i finalment busquin una solució. Per tant, l’educació emocional implica gestionar les emocions; autoregular-nos emocionalment.
Partint d’aquesta premissa i tenint en compte els conceptes treballats durant aquest nucli formatiu, he seleccionat aquest petit documental “Educació Emocional” realitzat a la classe de P3 de l’Escola Sagrada Família de Gavà on la seva educadora explica com, a partir d’activitats que configuren la vida quotidiana de l’escola, treballen l’educació emocional i els beneficis que s’obté amb aquesta pràctica. Així, un dels exemples que hi trobem és una proposta de titelles, en aquest cas amb una tortuga. A través de les diferents situacions que es poden produir (sempre són exemples que els hi queda pròxims als infants) es busca la millor manera de solucionar-ho. En aquest cas, observem com una amiga de la tortuga ha llençat sense voler tots els seus colors. A partir d’aquesta situació, l’educadora pregunta com es pot sentir la tortuga. Els infants responen allò que consideren, entre les quals es pot sentir com diuen que està enfadada o que té ganes de pegar a l’altre persona. Per tant, sense la necessitat d’explicar cap tipus de concepte, es posa en pràctica el coneixement de les emocions que se senten en aquell moment i es posa paraula. Davant aquesta situació, l’educadora planteja una segona pregunta: i que fem quan sentim això? Llavors els infants responen STOP! Aquesta fase implica que la tortuga reconeix que sent i decideix canviar la situació (regulació de les emocions i del pensament). Per fer-ho amaga el cap sota la seva closca, respira i quan està més tranquil·la surt i busca una solució. Mitjançant aquest exemple el que es vol fer veure als infants és que no sempre poden fer allò que senten en el moment que ho senten, sinó que cal aturar la situació, utilitzar tècniques de relaxació, pensar com hem sento i perquè i finalment buscar una solució. Per tant, els infants estan aprenent a gestionar i regular les emocions que els hi permetrà tenir un benestar propi, però també unes bones relacions socials.
El segon exemple que cal remarcar és una activitat que forma part de la vida quotidiana: passar llista. En aquest cas busquen una forma alternativa per a que sigui un moment important. Cada cop que diuen un nom es saluda i a continuació es pregunta com se sent. Davant la seva resposta es pregunta perquè. No sempre els infants contesten o a vegades et diuen que no els hi ve de gust, però cada cop que ho fan ja has aconseguit que expressin el que senten i perquè creuen que ho senten. Una vegada l’infant expressa el motiu es fa la darrera pregunta: podem ajudar-te? En aquests casos són els propis infants els que també ajuden al seu company i donen alternatives; conseqüentment es duu a terme educació emocional: posen nom a les emocions, les comparteixen i busquen una solució. En el vídeo queda molt bé expressat quan l’educadora diu que en realitat estan aprenent habilitats d’educació emocional.
Des del meu punt de vista considero que aquest vídeo és bàsic per demostrar que la gestió emocional es pot aplicar des de ben petits. A partir d’activitats de la vida quotidiana es pot treballar la regulació emocional i aprendre diferents habilitats que aporten benestar. Aquestes activitats són grans exemples que ens permeten obtenir idees senzilles en la nostra intervenció com a educadores, és a dir, no cal fer grans propostes per treballar l’educació emocional. No obstant, és important tenir habilitats i saber escollir el moment adequat, saber fer bé les preguntes i escollir l’activitat adequada per a cada grup d’edat.

Per tant, és necessari que els adults en reeduquem, que deixem de banda la repressió de les emocions i que busquem eines, recursos, habilitats per tenir benestar propi i social. Com a educadors i educadores cal formació en educació emocional i conèixer els components que formen part d’aquest gran valor. Cal promoure aquesta pràctica des de ben petits per a que siguin capaços de desenvolupar-se integralment i que quan siguin més grans tinguin capacitats per poder gestionar adequadament les diferents situacions que el dia a dia els hi oferirà. Si des de que són infants tenen una bona autoestima i tenen coneixement d’allò que senten i són capaços d’expressar-ho, tindran habilitats que es poden aplicar a tots els àmbits de la vida. Això és l’educació emocional.

Aquí us deixo l'enllaç per a que el pogueu veure en un moment que tingueu lliure:

No hay comentarios: