Fotografia de l'equip en un espai de xerrada i posada en comú
Els esports en equip són una pràctica saludable alhora que un element
afavoridor de les relacions socials. Quan treballes amb un grup de persones et
trobes que cadascuna d’elles té una personalitat i, tot i que pots tenir en
comú molts aspectes, no sempre s’està d’acord en totes les decisions. Per tant,
es poden viure diverses situacions en les que cal dialogar i arribar a un
consens per a fer de totes les persones un bloc conjunt. No obstant, a vegades,
i més en moments de tensió i decisius com poden ser un partit, no es posen en
joc totes les habilitats socials i es quan es produeixen conflictes entre les
diferents persones del grup i també amb un mateix.
Quan parlem de conflicte no només es vol donar una visió negativa, sinó que
es produeixen situacions de dificultat perquè es presenten davant un mateix fet
varies alternatives que té el seus pros i els seus contres. En alguns casos és
amb un mateix i altres vegades és amb altres companys d’equip. La resolució
adequada d’aquests conflictes interns o externs es produeix a través de la
gestió emocional i el desenvolupament de capacitats resolutives i de
comunicació.
Els conflictes formen part de la vida quotidiana i en un equip encara més,
però existeixen tècniques o activitats que permeten treballar aquestes
situacions. Jo, com a jugadora de bàsquet, he viscut moltes situacions de
tensió, discussions amb gent del meu equip i fins i tot alguna vegada ens hem
pogut dir algunes coses de les quals després et penedeixes. Tot i així, com a
grup que som sempre hem parlat les coses i qualsevol circumstància ha quedat
resolta. És difícil no tenir cap discussió i més en alguns moments,
especialment en partits ajustats, on vols que les coses funcionin i no tot surt
com esperes. Moltes vegades aquestes discussions venen donades per motius
interns, és a dir, et trobes en una situació de malestar propi que no gestiones
bé i que implica una actuació impulsiva desagradable per a la gent que t’envolta.
Per aquest motiu, tot i que sabem que són situacions inevitables, aquest any
hem incorporat algunes tècniques que funcionen molt bé i que poden ser útils a
la resta de situacions que es poden donar durant el dia.
Us presento al meu equip de bàsquet. Aquest any som 14 jugadores més l’entrenador
i el delegat de camp. Com podeu veure som una gran quantitat de persones amb caràcters
totalment diferents entre nosaltres, però amb una afició en comú: el bàsquet. A
principi de temporada el nostre entrenador va comentar un parell de coses que
apliquem setmana rere setmana: d’una banda, abans del partit i a mitja part
destinem part del temps a parlar entre nosaltres sense la presència de l’entrenador
ni el delegat. És un espai temporal que podem utilitzar per a el que vulguem i
que creiem que sigui útil per al partit. D’altra banda, després del partit no
és comenta cap qüestió sobre el partit. Cadascú marxa a casa i reflexiona sobre
tot allò que s’ha produït. Al dia següent abans de començar l’entreno es
destina una petita estona a reflexionar sobre què pensem de la tarda anterior.
Realment, la importància d’aquests dos fets l’hem donada a mesura que
passen les jornades. Durant el nostre temps al partit el dediquem a parlar
sobre nosaltres, donar importància a allò que som i expressar com ens sentim
davant aquesta situació i també a animar-nos i confiar en les nostres
possibilitats. Començar un partit amb aquesta confiança i autoconcepte ajuda a
superar les adversitats i després a pista s’eviten situacions desagradables
entre les diferents persones. Respecte la reflexió posterior és l’element clau
del treball en grup. Ens permet expressar assertivament què considerem que està
bé, que s’hauria de canviar i com, com ens sentim i que sent la resta. És un
espai de comunicació on es posen en joc habilitats com l’expressió d’una opinió,
l’empatia, l’escolta activa, etc. Alhora, es treballa la regulació emocional
perquè permet pensar en allò que sents i expressar-ho lliurement. És un espai
per a tots.
I què té a veure amb la resolució de conflictes? Doncs la qüestió és que
des de que utilitzem aquestes tècniques de comunicació i expressió de les
emocions la possibilitat de conflictes s’ha reduït. Cada persona té el seu
moment per expressar-se i el fet que es dediqui aquestes estones a parlar són
molt útils en el nostre treball emocional. Quan treballes en grup és important
que hi hagi comunicació i bones relacions; ambdós conceptes van units, és a
dir, si no tens una bona comunicació amb la resta de persones es posa en joc
les relacions. Per tant, ja sigui amb un equip de bàsquet o amb un equip
educatiu és important que hi hagi un espai i una confiança per poder transmetre
allò que pensem i considerem bo. En cap moment cal evitar els conflictes perquè
si hi ha unes correctes habilitats serà possible una intervenció conjunta. Evitar
aquestes situacions poden empitjorar els pensaments i quan es vulguin solucionar
sigui massa tard.
Per tant, cal deixar de banda la visió negativa que es té sobre els
conflictes, però d’altra banda cal buscar tècniques i desenvolupar les
habilitats necessàries per a que aquestes situacions no produeixin malestar
propi i amb la resta de persones, sinó que permetin tenir l’oportunitat de
dialogar i arribar a un consens en grup, en equip.
No hay comentarios:
Publicar un comentario