Llámalo maestro

Llámalo maestro
El títol del nostre bloc és un eslògan que hem adoptat com a grup des del curs passat. Va sorgir després de reflexionar a partir d'aquesta il·lustració de Forges

domingo, 28 de febrero de 2016

"Mediador se nace o se hace?"



He escollit aquesta fotografia perquè és important tenir en compte que no tothom parla el mateix “idioma” i també es important per tant tenir en compte les diferents posicions de cadascú, per ser capaços de evitar i resoldre conflictes, ja que formen part de la vida quotidiana i no tothom té les mateixes formes de fer, ni pensar.

En el nucli hem parlat molt sobre la resolució de conflictes i sobre la mediació. A partir de tot el que hem parlat, del que he après, reflexiono:

«Mediador se nace o se hace»? Es pot aprendre o s’ha de tenir un tarannà especial?

Penso que calen coneixements i competències. En un conflicte, en la seva creació com en la seva gestió, hi ha moments molt difícils per les parts implicades i el seu entorn, i també pels mediadors. Cal estar molt preparat, conèixer les teves competències i saber fer un bon ús de les tècniques de resolució de conflicte. Per tant, mediador es fa, la mediació la pot fer qualsevol persona, però aquesta ha de tenir unes competències. No només tècniques, sinó també uns principis o criteris bàsics a l’hora d’actuar:
-Una actitud positiva: com tot en la vida, davant d’un problema, s’ha de creure que es pot abordar, treballar i trobar una solució, pot ser no ara, ni tota, ni per sempre, però una cosa que ens permet avançar.
 -Analitzar el conflicte. Ja que no és el mateix un de polític, un d’esportiu que un familiar malgrat puguin punts en comú, detectant els factors i les causes que l’han provocat.
 -Separar la persona del problema, evitant fer culpables o expressar la culpa sobre una de les parts.  
-Treballar sobre el problema, aportant percepcions des de cada una de les parts.
-Fer que les persones diguin quins són els seus interessos, les seves necessitats (sí o no, vull o no vull, estic d’acord en desacord)
-Treballar els punt en comú, aquells aspectes que acosten a les persones i els permet confiar els uns amb els altres.

Ara bé, per a què funcioni, com ha de ser una mediació?

És important tenir en compte que per ajudar als altres a resoldre conflicte, aquests han de voler que es faci. No es pot obligar. Per tant, han d’haver esgotat la via de la negociació o creure que no funcionarà i voler un mediador que els ajudi a solucionar el conflicte.
El mediador ha de:

-Ajudar a comunicar-se, sense jutjar.
-Crear un clima per reduir la tensió i parlar i donar un treball conjunt sobre les percepcions sobre el conflicte, analitzant i treballant els factors que l’han predisposat i les causes que l’han originat. No donar solucions.

La mediació, és després de la negociació, el procediment més conegut i el resultat depèn del treball que facin les persones i/o grups enfrontats en el procés.


http://ioc.xtec.cat/materials/FP/Materials/1752_EDI/EDI_1752_M08/web/html/media/fp_edi_m08_u3_pdfindex.pdf

No hay comentarios: