He escollit aquesta fotografia
perquè és important tenir en compte que no tothom parla el mateix “idioma” i
també es important per tant tenir en compte les diferents posicions de cadascú,
per ser capaços de evitar i resoldre conflictes, ja que formen part de la vida
quotidiana i no tothom té les mateixes formes de fer, ni pensar.
En el nucli hem parlat molt sobre la
resolució de conflictes i sobre la mediació. A partir de tot el que hem parlat,
del que he après, reflexiono:
«Mediador se nace o se hace»? Es pot
aprendre o s’ha de tenir un tarannà especial?
Penso que calen coneixements i
competències. En un conflicte, en la seva creació com en la seva gestió, hi ha
moments molt difícils per les parts implicades i el seu entorn, i també pels
mediadors. Cal estar molt preparat, conèixer les teves competències i saber fer
un bon ús de les tècniques de resolució de conflicte. Per tant, mediador es fa,
la
mediació la pot fer qualsevol persona, però aquesta ha de tenir unes competències. No només
tècniques, sinó també uns principis o criteris bàsics a l’hora d’actuar:
-Una actitud positiva: com tot en la
vida, davant d’un problema, s’ha de creure que es pot abordar, treballar i
trobar una solució, pot ser no ara, ni tota, ni per sempre, però una cosa que
ens permet avançar.
-Analitzar el conflicte. Ja que no
és el mateix un de polític, un d’esportiu que un familiar malgrat puguin punts
en comú, detectant els factors i les causes que l’han provocat.
-Separar la persona del problema,
evitant fer culpables o expressar la culpa sobre una de les parts.
-Treballar sobre el problema, aportant
percepcions des de cada una de les parts.
-Fer que les persones diguin quins són
els seus interessos, les seves necessitats (sí o no, vull o no vull, estic
d’acord en desacord)
-Treballar els punt en comú, aquells
aspectes que acosten a les persones i els permet confiar els uns amb els altres.
Ara bé, per a què funcioni, com ha de
ser una mediació?
És important tenir en compte que per
ajudar als altres a resoldre conflicte, aquests han de voler que es faci. No es
pot obligar. Per tant, han d’haver esgotat la via de la negociació o creure que
no funcionarà i voler un mediador que els ajudi a solucionar el conflicte.
El mediador ha de:
-Ajudar a comunicar-se, sense jutjar.
-Crear un clima per reduir la tensió i
parlar i donar un treball conjunt sobre les percepcions sobre el conflicte,
analitzant i treballant els factors que l’han predisposat i les causes que
l’han originat. No donar solucions.
La mediació, és després de la
negociació, el procediment més conegut i el resultat depèn del treball que
facin les persones i/o grups enfrontats en el procés.
http://ioc.xtec.cat/materials/FP/Materials/1752_EDI/EDI_1752_M08/web/html/media/fp_edi_m08_u3_pdfindex.pdf
No hay comentarios:
Publicar un comentario