El llibre de
Francesco Tonucci mostra una visió diferent del model de la comprensió de
l’infant a l’educació que ha de rebre. Per ell, l’infant és el centre de tot,
donant-li una gran importància i propiciant el millor entorn pel seu
desenvolupament.
Abans d’explicar
els punts més interessant i que més destacaría de l’obra de Tonucci,
m’agradaria fer esment del procés de creixement de l’infant. L’autor cita en
nombroses ocasions que els adults han de deixar créixer l’infant sense
demanar-li que acceleri el seu procés de maduració personal. S’ha de deixar que
el nen sigui nen i recordar sobretot que no és un adult en miniatura.
Durant el seu
creixement, els infants han de realitzar quelcom adequat per la seva edat,
sense pressions. Els infants han de disposar de temps lliure I no estar tant
sobrecarregats amb activitats extraescolars o classes d’anglès, música o cuina
després de l’escola. És cert que un infant ha de tenir unes responsabilitats,
però solament les que li pertoca.
Pel que fa
l’entorn, Tonucci creu que és bo deixar un espai per al nen/a, on pugui
desenvolupar els seus coneixements i les seves curiositats. No és bo controlar
l’infant en tot moment ja que sempre es troba sota la supervisió d’un adult.
Un altre aspecte
molt important és el joc. Un nen ha de jugar sempre; per l’autor jugar
significa evasió, autonomia, risc i invenció. Proposa que els nens es
relacionin entre ells de manera contínua encara que no tinguin cap relació
escolar o familiar.
Els infants s’han
de trobar per poder experimentar junts i evadir-se de tota la resta. Tot i que
no ho sembli, d’aquesta manera els infants obtenen uns coneixements i unes
aptituds que només es poden adquirir mitjançant el joc.
Aquests aspectes
els podem relacionar amb dos dels temes de l’obra de Tonucci:
La ciutat dels
infants.
Segons l’autor
els nens han d’estar la major part del temps possible al carrer on es podrà
relacionar amb la resta de la ciutat o del barri. No és adequat restar a casa
hores i hores davant de la televisió esperant que arribi l’hora de sopar per
tornar a mirar la pantalla al acabar.
Com que els nens
han de passar més temps al carrer, la ciutat ha d’estar adequada i feta per
ells. A la ciutat hi circulen una gran quantitat de vehicles a alta velocitat
que posa en perill la seguretat dels petits. El nen/a ha de poder jugar i
conèixer altres nens/nenes amb qui compartir llargues estones de joc sense
estar en perill.
És per això que
en algunes ciutats el paper dels Consells d’Infants és tan important, doncs
reivindiquen a l’alcalde com els hi
agradaría que fos la ciutat, la seva ciutat.
La llibertat d’un
nen.
Molts dels
infants estan massa supervisats pels seus pares o altres adults. El control
sobre tot el que fa l’infant és excessiu i priva a la nena o al nen de la
llibertat que necessita.
Per exemple, s’ha
de deixar que el nen/a caigui a l’error i no corregir-lo abans de que el
cometi, doncs serà així on descobriran coses noves i permetrà adquirir un
coneixement a partir d’una vivència.
Podem relacionar
l’obra de Tonucci amb la nostra futura pràctica educativa de la següent manera:
Les propostes de
l’autor semblen utòpiques i conseqüentment molt diferents al model educatiu
tradicional i actual. Doncs penso que hauríem de tenir en compte molts dels
aspectes dels quals parla Tonucci al llibre.
Es evident que actualment
la societat ha canviat com també el concepte que teníem d’un infant. Hem de
deixar de banda que l’infant “ no és capaç” de realitzar segons quines coses.
S’ha de promoure l’autonomia de l’infant i creure en les seves possibilitats.
D’aquesta manera formarem a persones capaces de tot el que es proposin.
Nosaltres com a
futurs educadors, hem d’utilitzar estratègies d’intervenció amb els infants per
que participin de manera lliure i que donin cabuda a l’error, assumir l’error i
donar-lis la oportunitat de autocorregir-se a partir de l’experiència.
Proposar
activitats manipulatives, d’interrelació amb els companys, activitats
globalitzades que tractin diferents aspectes, etc. Ens permetran una bona
intervenció amb els petits. D’aquesta manera podran desenvolupar-se positivament
gràcies a la nostra intervenció.
A nivell social,
i molt ben argumentat a l’apartat “La ciutat dels infants” ens ha de fer
reflexionar si l’espai on els nens i nenes viuen estan suficientment adaptats a
les seves característiques i necessitats. Doncs s’ha de generar espais segurs,
però que respongui a la llibertat de moviment i de joc que els petits
necessiten.
Com a educadors i
educadores la nostra tasca és evidentment involucrar-nos als programes,
projectes i en la nostra intervenció al treball. Després de cursar el cicle formatiu, som
conscients d’allò que ha de millorar, és feina de tota la comunitat educativa la
millora de tots els aspectes per voler presentar el millor per als infants.


No hay comentarios:
Publicar un comentario