"El piso de abajo de la
escuela"
Los afectos y las emociones
en el día a día de la escuela infantil
El llibre
que he escollit és ‘’El piso de abajo de la escuela’’ escrit per M. Carmen Díez,
mestra i psicopedagoga, especialista en educació infantil.
Quan al
mòdul d’habilitats socials, ens van explicar aquesta activitat, de llegir un
llibre relacionat amb l’educació infantil i fer una reflexió al blog, no vaig
dubtar i vaig pensar en agafar un llibre de la Mari Carmen Díez, ja que l’any
passat a mòdul 2, a didàctica, vaig llegir un llibre d’ ella; i vaig trobar
interessant com gràcies a la lectura, ens apropa a temes d’avui dia referents a
l’educació, sobre com aprendre, com relacionar-nos, com partir de les
necessitats dels infants... entre d’altres continguts; tot això vist des de la
seva pràctica professional.
‘’El piso de abajo de la escuela’’ és un
recull d’experiències d’aula que transmet una manera de sentir i de crear
escola, un conjunt de fets que passen diàriament a l’escola, tant per l’entorn proper com dins de la persona. Un munt d’aprenentatges, esdeveniments, alegries,
barreges de sensacions, una forma d’ estar junts i oberts a tot el que pugui
venir per gaudir i aprendre de la realitat més propera.
Ens mostra
com es van formant noves idees, nous projectes, nous sentiments i esforços...
tot això des de les necessitats que mostren els infants; una forma de descobrir
i plantejar dubtes a través de la curiositat i la imaginació dels més petits.
Aquest
llibre està organitzat i dividit en 3 blocs: el primer s’anomena s’aprèn afectivament, el segon, s’aprèn en amor i bona companyia, i el
tercer i l’últim, s’aprèn amb paraules
sentides.
En tots tres
blocs, ens ensenya diferents projectes que ha realitzat amb els seus alumnes,
que comencen a través d’una simple reflexió de grup; uns exemples poden ser:
els dinosaures, les serps, les pedres precioses, els pirates, la pintura...
Fins i tot, van rebre les visites dels pares i mares dels infants per parlar
sobre els seus oficis, a fer alguna demostració de teatre o de jocs o a
explicar algun conte, tot vist des de les seves experiències i vivències
personals.
Un dels que
vaig trobar més curiosos i interessants va ser el del fax, que va sorgir a
través d’una pregunta de la M. Carmen sobre el treball dels pares dels infants;
a partir d’aquí va néixer un nou interès, en el qual, els infants donaven la seva
opinió i formulaven les seves preguntes i els seus comentaris. A partir
d’enviar i rebre missatges a través del fax (d’allò que havien treballat), van poder experimentar, i l’autora
va apropar els infants a la realitat.
Al principi
trobem una introducció escrita per la mateixa autora, que l’ha anomenat així:
‘’L’ ofici del mestre és aprendre’’, on ens explica les seves primeres
vivències quan va començar a ser mestre, i a més, ens explica un record, una
observació, una trobada amb Tonucci, una curiositat... i com al llarg del temps
ha anat canviant la seva forma d’entendre l’educació. Però el més important és
aprendre a través de l’escolta d’allò que ens diuen els nens i les nenes durant els moments viscuts cada dia.
Però, què és el pis de sota?
És una
expressió per donar nom, de forma simbòlica, al lloc on queden continguts els
nostres desitjos, les nostres pors, les nostres creences, els nostres dubtes i
els nostres impulsos; un motor que ens empeny fins el saber, que ens dóna
seguretat, i també, per a enfrontar la vida, ja que a través d’això, es forma
la nostra personalitat. En definitiva, és un lloc on es manté el nostre univers
emocional.
Aquest
llibre el podem relacionar amb el mòdul d’ habilitats socials amb els
continguts referents a les emocions, ja que podem parlar d’educar emocionalment
per impulsar el creixement emocional dels infants, afavorint el seu
desenvolupament integral com a persones. Hem de tenir presents i saber de
l’existència de les nostres pròpies emocions com a educadors, per tal de trobar
el nostre benestar emocional, però és important saber interpretar, també, les dels
infants. Tal com diu M. Carmen Díez, ‘’Només es tracta d’acceptar que estan allà
i atrevir-nos a anar provant a fer-les aflorar i tornar-les conscients i
explícites per viure amb elles, amb tota la tranquil·litat i el sentit comú que cadascú disposi’’.
Educant les
emocions des de ben petits, milloren les nostres relacions amb el món que ens
envolta.
Com a
reflexió final, podem dir que gràcies a aquest llibre, l’autora a través de les
seves experiències a l’aula, ens mostra la importància d’ensenyar i educar;
però també ens apropa a com és d’ important treballar les emocions dels infants
des dels primers anys de vida, ja que a vegades d’això ens oblidem. A més, l’educació
emocional ha d’estar present a les aules en tot moment, tenint en compte
l’escolta del món afectiu dels nens i les nenes.

No hay comentarios:
Publicar un comentario