GARABATOS
El
lenguaje secreto de los ninos
Autors:
Evi Crotti i Alberto Magni
Editorial:
Sirio
La lectura d’aquest
llibre m’ha fet reflexionar sobre les diferents evidències en els infants i
m’ha mostrat com és d’important l’expressió no verbal i el que poden manifestar
els infants. El llibre ofereix la possibilitat d’aprendre a captar les
necessitats no expressades verbalment dels infants, el clar missatge del qual
queda reflectit al paper a través dels dibuixos, els colors i els gargots. El
llibre també presenta varis exemples de dibuixos i gargots realitzats per
infants en etapa preescolar i escolar així com les seves interpretacions.
Les meves conclusions,
mitjançant la lectura d’aquest llibre són que tot dibuix és l’expressió de la
persona que el realitza, com en el seu conjunt els seus traços componen una
història on reflecteixen els seus desitjos, les seves emocions, les seves pors,
les etapes del seu desenvolupament i el ritme biològic i psicològic de
l’infant. Per tant podem dir que
no és per casualitat que els psicòlegs i els neuropsiquiatres utilitzen el
dibuix com un instrument important a l’hora d’analitzar els problemes dels
infants.
Els gargots són l’inici
de la aventura cap a la construcció del llenguatge escrit que ens portarà a la
comunicació. L’adult ha de ha de
descobrir-los a la fi de orientar degudament a l’infant i a ajudar-lo a
reforçar les seves emocions i sentiments relacionats amb el seu benestar i la
seva relació amb les persones i coses.
El fet de realitzar
gargots a un full possibilita la comunicació entre l’infant i l’adult, aquest
llenguatge no verbal suposa a l’infant expressar tot el seu univers interior
transmetent amb tota intensitat les seves emocions.
Dibuixant, l’infant
transmet una gran quantitat de missatges que és important analitzar per
interpretar-los degudament. Aquesta funció pot ser tant per part dels educadors
com dels pares. S’ha de tenir en compte: la manera de sostenir el llapis, quant
espai omple del full, el punt on comença el dibuix, el traç, la pressió i la
forma. Per exemple quan l’infant omple tota la fulla amb un traç corbat ens
està mostrant un temperament extravertit. Un altre exemple seria quan un traç
està molt marcat ens revela un infant amb molta energia vital i la sensació de
seguretat. Per tant es pot dir que els sentiments tenen una representació
gràfica important.
Gràcies a l’anàlisi
dels dibuixos dels infants podem comprendre el que aquest vol dir de la seva
família, el seu creixement, i sobretot la manera de relacionar-se amb el món.
Si parlem dels colors que utilitza al dibuix podem dir que són un índex de
maduresa i ens permeten interpretar el dibuix de una manera encara més precisa,
sobretot, en el relacionat amb l’àmbit emocional i afectiu de l’infant.
Si ho relacionem amb la
teoria treballada a classe, cal dir la importància que té que l’adult sigui
conscient de l’estat de l’infant en tot moment per garantir el seu benestar.
En aquest estat de l’infant influeixen tant aspectes físics com menjar,
dormir... i psicològics com sentir-se estimat, valorat, estimulat...
L’adult ha de saber que
els infants no sempre verbalitzen els problemes que tenen, per això cal
disposar d’eines com el dibuix per identificar aquests problemes o
necessitats per pal·liar-les. Per tant ha de donar importància a la comunicació
no verbal dels infants. Cal tenir presents els sentiments i les emocions
per a què l’infant l’ajudi a desenvolupar-se de manera integral perquè
posteriorment formarà la seva personalitat vers les experiències
viscudes i les relacions establertes amb l’entorn.
Cal dir que la etapa
més important dels infants és la del 0 a 6 anys on adquireixen coneixements,
experiències i valors, i seran moments que quedaran impregnats en la memòria d’aquest
infant influenciant el posterior caràcter.
Per tant l’expressió de
les pròpies emocions i els sentiments, l’adult com a bon acompanyament en el
seu procés, l’estima, la valoració, l’estimulació, el respecte, la llibertat...
Fa que l’infant, com a subjecte de tots aquest drets, sigui el protagonista del
seu aprenentatge i gaudeixi del estat de benestar que li correspon i creixi
satisfactòriament en tots els sentits possibles.

No hay comentarios:
Publicar un comentario