“La oreja verde de la escuela”
“Trabajo por projectos y vida cotidiana
en la escuela infantil”
En primer lloc m’agradaria comentar l’elecció
del llibre. El curs passat la tutora Lourdes ens va fer escollir per grups uns
quants llibres que després comentaríem a l’aula i respondríem unes preguntes,
jo, personalment, em vaig quedar amb les ganes de llegir-me aquest, que estava
a la llista dels possibles candidats, però malgrat que vaig agafar un altre,
vaig rumiar i no vaig descartar llegir-ho en un futur.
La
veritat és que estic satisfeta amb la compra que vaig fer, “La oreja verde de
la escuela” és un llibre on et detalla com viuen els infants a l’escola
bressol, què pensen ells i quins projectes realitzen a l’escola. Podem
aprofitar un munt d’informació de com poder treballar a l’escola amb aquest
llibre, ja que molts ho podríem tenir en compte a l’hora de pensar activitats
pels més menuts.
Carmen
Díez Navarro ens enriqueix a les pàgines d’aquest llibre explicant-nos la seva experiència
i la forma de treballar que té, protagonitzada per projectes en els quals l’infant
és l’agent principal i qui rep l’aprenentatge segur, conjuntament amb nosaltres.
A més,
uns dels aspectes que més m’ha agradat del llibre, és la manera com l’autora
ens apropa al pensament de l’infant, a la fantasia i la imaginació, i sobretot
al punt de vista que tenen i les seves més preciades inquietuds.
L’experiència
en la intervenció educativa de Carmen Díaz és mostrada amb afectivitat i
emoció, i amb un punt de fer reflexionar als lectors i de conscienciar-los a
arribar a la millor pedagogia, la de la felicitat.
Els
infants tenen un punt de vista gegant del món, atent, lliure, obert i inimaginable,
i per això necessiten una escola on es respiri canvi, harmonia, seguretat i
llibertat, a més del desig per crear amb imaginació coses noves, i d’enriquir
als alumnes amb experiències innovadores i vitals.
Relaciono
el llibre amb el mòdul, ja que tant en el llibre com en el mòdul he après a
reflexionar, i a més he adoptat pautes d’actuació, pautes d’actuació
saludables, on l’únic límit és un mateix. He après a crear una eina de canvi, a
que sóc i som una eina de canvi. Els infants necessiten uns punts de vista
nous, unes actituds positives amb les quals puguin aprendre, i aprendre de cada
pas que es dóna, deixant preguntar i reflexionar diverses solucions possibles.
Aquests
dos aspectes com són el llibre llegit i el mòdul també m’han ensenyat a tenir
una altra visió d’educadora; que és una persona que crea dubtes, que incita a
aprendre, que respecta i accepta la diversitat, que està oberta a nous
coneixements i sobretot que enriqueix el grup amb propostes innovadores i
estímuls nous.
També
he après dels diferents projectes relatats per Carme Díaz, a que s’aprèn de la
interacció amb el medi, i que el medi ha de ser interessant, que l’ambient
proper ens ha de crear i ens crea curiositat, que l’aprenentatge ha de ser i és
natural i desitjós, i per qui més que per un infant, que el que vol és
descobrir, investigar i passar-ho bé amb allò que li crida l’atenció.
Els
projectes es creen, com ja he comentat, de l’interès, de la vida quotidiana, l’autonomia,
el desig...
El meu
futur professional es veurà enriquit pel fet de deixar fer i crear, el llibre m’ha
motivat i malgrat que ja m’agradaven els projectes els he aprofundit, i
sobretot tingut en compte els interessos dels infants, i allò que els motiva de forma original,
lúdica, flexible i alternativa.
Podem posar
un exemple del llibre. Un dia el Martí va portar un dinosaure a l’escola, era
una joguina, però una joguina que era un diplodocus, un diplodocus que va interessar
als infants, ja que no era molt conegut, aquest fet quotidià va crear dubtes,
preguntes sense respondre, què es pot fer? Un projecte de diplodocus. Com? Buscant
i fent recerca d’informació, preguntant a més persones, cercant respostes, i
sobretot: treballant allò que ens interessa d’una forma original i de la que
podem treure profit i aprendre.
Una de
les frases amb les quals em quedo del llibre és:
“Si se les deja actuar sobre la
realidad, y se apoyan estas actuaciones habitualmente, los niños aprenden a ser
inventivos, independientes, ingeniosos, estar satisfechos de sí mismos y
sentir-se moralmente autónomos...”
No hay comentarios:
Publicar un comentario