“Frankenstein educador”
de Philippe Meirieu és un llibre que invita a reflexionar sobre la
visió pedagògica que tenim en el món de l'educació. A partir de
narracions, mites i reflexions filosòfiques ens mostra com
socialment eduquem als infants com quelcom nostre, com una obra d'art
que hem de modelar segons el nostre criteri de què és millor per a
l'infant. D'aquesta manera, sense ser, en moltes ocasions, conscients
d'allò que fem, actuem tot fabricant un model adequat d'infant. No
obstant això, volem crear homes lliures. Per tant, com podem
pretendre que les persones siguin lliures si des de ben petits els
condicionem a ser allò que volem que siguin? De la mateixa manera
que trobem en el cas de Frankenstein, en l'educació volem fer
quelcom d'algú i és des d'aquest mateix moment que no deixem ser
lliures a les persones.
Així, partint d'aquesta
premissa, Meirieu planteja la pregunta: es pot formar sense fabricar?
Es pot renunciar a “fer de l'altre” sense renunciar a l'educació?
En definitiva, es pot ésser educador sense ser Frankenstein?
Les persones necessiten
l'educació per viure. Des que naixem som introdruïts i presentats
al món i hem d'adaptar-nos a aquest. Cada espai té una llengua, una
cultura, una forma de fer i des del principi de tot ja ens adaptem a
aquestes circumstàncies. Per tant, com diu Kant, l'home necessita
ser educat i aquesta només pot donar-se d'homes que també hagin
rebut educació. En cas contrari, estaríem parlant de nens
salvatges, els quals no poden desenvolupar les seves capacitats
mentals perquè no estan en contacte amb altres persones.
Actualment, la modernitat
educativa es caracteritza per l'auge del poder de l'educació. Abans,
els nens estaven tancats i se'ls deixava de banda quan no tenien un
desenvolupament “normal”. Ara, s'aposta per l'educació i hi ha
professionals que lluiten per això. Els educadors consideren que
tots els infants tenen una oportunitat i busquen mecanismes perquè
tinguin un lloc en el món de l'educació.
Per tant, podem observar
com actualment hi ha una consciència que l'educació és la base del
coneixement i desenvolupament i, alhora, que totes les persones tenen
l'oportunitat de poder accedir a aquesta sigui com sigui. No obstant
això, la metodologia que es planteja és quelcom que s'ha de
reflexionar. Com hem dit abans, els educadors volen fer la seva obra
d'art. De la mateixa manera que Pigmalion realitza la seva escultura
i es meravella de la bellesa d'aquesta, nosaltres volem crear el
nostre propi model i poder dir que som nosaltres qui ha realitzat
aquest. Així, volem fer el nostre Rubens, el nostre Velázquez, però
no hem d'oblidar que nosaltres treballem amb persones i no amb
quadres sense animació.
Som conscients que a
partir de l'educació es forma el jo, es crea la persona que
progressivament va desenvolupant les seves capacitats mentals. Per
aquest motiu, no podem veure un infant com una prolongació del
nostre jo que es realitza al meu parer, segons el meu criteri. Per
tant, ha d'existir una rivalitat entre el que esperem dels infants i
els seus instints, de la mateixa manera que succeeix amb Pinnochio.
El seu pare vol que vagi a l'escola i després treballi, però els
seus instints, la seva formació del jo vol comprar l'entrada per
entrar al circ. D'aquesta manera, el primer que hem de comprendre en
l'educació és que a tots ens agradaria, però hem d'acceptar. Hem
d'acceptar que cadascú és diferent i que cal oferir la possibilitat
d'una autonomia progressiva. No podem pretendre que tot sigui
correcte a la primera perquè se'ns escaparia de les mans, de la
mateixa manera que li succeeix a Frankenstein.
D'aquesta manera, si
acceptem que no podem veure l'educació com una fabricació, que hem
de fer els professionals? Tal com afirma Rousseau, hem de fer-ho tot
sense fer res. Hem d'oferir estímuls i deixar que siguin els infants
qui seleccionin allò que els hi interessi. No obstant això, tampoc
podem tenir una ideal de llibertat idílic perquè tampoc seria
adequat per a l'infant, sinó que cal seleccionar els estímuls que
siguin correctes, és a dir, treballar pedagògicament en tots els
recursos que s'ofereixen. Per tant, cal tenir diferents mètodes,
adaptar-se a les circumstàncies, el nombre d'infants, les seves
característiques, etc. Hem d'oferir una pedagogia individualitzada,
alhora que es té en compte el grup d'aprenentatge. I després
d'oferir aquestes possibilitats no ens podem quedar en aquesta idea
inicial, sinó que és important fer que els alumnes es qüestionin
sobre els aprenentatges, ja realitzats i treure noves reflexions.
Després de la lectura
d'aquest llibre he estat conscient que actualment encara queden
moltes coses per fer. Durant el nostre procés de formació com a
professionals hem après que el joc és la base del desenvolupament
dels infants, les diferents etapes del desenvolupament, la necessitat
d'adquirir progressivament autonomia, d'oferir recursos adequats,
afectivitat, empatia, escolta activa, etc. Però tot i aquests
coneixements encara ens queda molt per aprendre. Encara se'ns escapa,
a vegades, frases del tipus li he dit que faci això perquè volia
que aprengués tal concepte, aquest nen ha après aquesta paraula
perquè li he ensenyat jo. Per tant, en el nostre inconscient estem
davant obres que volem que siguin les millors. Amb aquesta reflexió
no vull dir que no hem de desitjar el millor dels infants, però
sense adonar-nos volem el millor perquè nosaltres hem estat presents
en aquesta formació. Per exemple, l'altre dia parlant amb una
persona em comentava que estava contenta perquè un nen deia que era
espanyol perquè ella li havia ensenyat una paraula en castellà. És
del tot lícit que una persona estigui contenta per aquesta anècdota,
però hem de reflexionar aquesta idea de “jo li he ensenyat”.
Considero que l'educació
a poc a poc va canviant i hem de reconèixer que les coses cada cop
són millors, és a dir, es té cada cop més present l'infant com a
protagonista de tota experiència. Tot i així, com sempre comenta
una professora que m'ha acompanyat en l'inici de la meva formació,
cal treure's algunes motxilles que portem incorporades. Aquesta per a
mi és una d'elles.
Pensant en què queda
pocs dies perquè oficialment siguem educadors, aquesta lectura
hauria de ser obligatòria en tot procés d'aprenentatge d'un
educador. Et fa veure les coses des d'una altra perspectiva i et
planteja moltes coses de la teva intervenció com a educador. Mai
deixem d'aprendre; som educadors en construcció constantment i
necessitem la formació per adaptar-nos a les noves necessitats. No
sabem quin camí seguirem a partir d'ara, però tenim les habilitats
socials, les capacitats necessàries per oferir la millor pedagogia.
Tenim els recursos adequats que hem estat treballant durant dos anys;
tots hem patit una transformació que ens fa veure l'educació d'una
forma completament diferent i ara només queda lluitar per allò que
creiem.
Per tant, la meva
conclusió és que ara hem d'agafar aquests coneixements i quan
sortim d'aquí hem de dur a terme una revolució, tal com diu al
llibre, hem de fer la vertadera revolució copernicana en pedagogia.
M'agradaria deixar
aquestes paraules en nom de Meirieu que són una bona síntesi: “la
verdadera revolución copernicana en pedagogía consiste en volver la
espalda resueltamente al proyecto del doctor Frankenstein y a la
“educación como fabricación”. Pero, con ello, no hay que
subordinar toda la actividad educativa a los caprichos de un
niño-rey. La educación, en realidad, ha de centrarse en la relación
entre el sujeto y el mundo humano que lo acoge. Su función es
permitirle construirse a sí mismo como “sujeto en el mundo””
No hay comentarios:
Publicar un comentario