Un llibre escrit per Maria Roses de Cortada, un llibre que vol ajudar als
educadors a entendre que el procés cap a la igualtat d`oportunitats entre homes
i dones és un camí molt llarg i ple de múltiples cares com son la família, el treball,
les relacions socials etc.. però que amb la suma d’esforços per part de tothom
es pot construir una nova societat.
Per entendre de que parla Maria Roses de Cortada començarem per comprendre
que vol dir coeducació ?.
Vol dir un plantejament actiu del reconeixement i de la valoració de la
igualtat de possibilitats i de l’aportació de les diferències, no només de
gènere, sinó també de coneixement de sensibilitats de capacitats
d’expressió.... vol dir un model
educatiu que pretén transformar realment la societat mitjançant el
desenvolupament integral de l’home i la dona com a persona i no com a individu
d’un gènere determinat.
Així doncs encara que les coses han anat canviant, es pot veure com la
societat transmet als nois i les noies uns rols notablement marcats i
diferents.
Per tant on afirma aquesta professional que és pot incidir i perquè?
Es vol incidir en l’àmbit de l’educació d`infants i joves, per tal de
transmetre valors i actituds que semblen del tot lògics i necessaris ja que les
influencies socials sobre cada un dels sexes, segueixen sent molt fortes. Hi ha
molt elements que repercuteixen en l’educació dels nois i les noies, un seguit
d’influències que per les seves característiques capten de manera especial
l’atenció dels infants ja siguin els mitjans de comunicació o l’entorn informal
i moltes més.
Doncs partint d’aquí suggereix una sèrie de propostes de treball com son:
L’educació com eina de
transformació: Els infants
s’han de desenvolupar com a persones i no com a gèneres, han de ser lliures per
trobar-se a ells mateixos, per descobrir els seus sentiments, els seus
pensaments etc.. doncs és mitjançant l’educació que es poden transmetre uns nous rols i noves
relacions a les persones que estan creixent i s’estan formant.
El rol del cap o
educador: L’educador
representa un referent en el desenvolupament dels infants, per tant ha de
treballar amb la màxima coherència amb els valors que es vulguin transmetre ja
que el principal objectiu de la coeducació es formar persones potenciant les
seves aptituds i creant actituds socials indistintament dels nois i les noies.
Les tasques i els hàbits: S’han de programar tasques amb una atenció especial, ja
que no es tracta només de barrejar nens i nenes, sinó que tots plegats tinguin
l’experiència de compartir tasques quotidianes.
Els rols als jocs, contes
i cançons: Es pot
aprofitar totes aquestes activitats per plantejar-les d’una forma atractiva,
noves situacions on els personatges juguen rols diferents al tòpics sexistes.
Llenguatge sexista: S’ha de considerar el llenguatge amb què es parla, ja
que aquest es el principal mitjà a través del qual es comuniquen les persones.
Per tant, és necessari que quan dialoguem amb els infants es faci d’una manera
no sexista i s’utilitzen el màxim de paraules no discriminatòries.
La formació dels caps: Cal que la coeducació es vegi reflectida en la formació
dels responsables, per tant cal tenir cura amb el que es transmet mitjançant
l’actitud dels educadors i de la documentació del centre.
Així doncs fent un resum i per concloure, Marta Rosàs Cortada remarca que
per una banda l’educació dels infants i joves s’ha d’enfocar cap a un treball
que actuï de contrapès enfront de totes les situacions de desigualtat per raons
de gènere.
Com a conclusió ......
Per arribar a un veritable model educatiu de transformació social com és la
coeducació, els educadors han de tenir en compte, la comunicació, el llenguatge
verbal i no verbal, la actitud que prenen en cada situació que es presenta, com
organitzen les activitats, els espais, quina és la intervenció amb les famílies
pel que fa a la forma en que és comuniquen, jutgen o tenen prejudicis, posen
etiquetes o critiquen, transmeten confiança i seguretat, comprenen, entenen i
es posen en el lloc de la resta, senten empatia, no discriminen a cap família
sigui quina sigui la seva forma de fer o la seva composició, accepten que com a
persones s’equivoquen, son autocrítics amb els seu propi treball per tal de
millorar-ho i treballen en equip i en xarxa per tal de trobar i oferir als
infants i a les seves famílies un entorn agradable, lliure de critiques, llocs
o se sentin acceptades i segures.
Finalment, és un llibre que de cara a la meva pràctica professional ho
tindré en compte ja que si volem canviar el món, hem d’entendre la coeducació
com una eina, per tal de que les persones puguin viure i gaudir d’un context
social que no discrimina per raons de sexe. A més a més hem de tenir en compte les necessitats i les possibilitats de l’ambient
on s’educa per tal de triar la millor estratègia a l’hora de potenciar el
desenvolupament dels infants. Tanmateix m’ha fet pensar que al ser un model que
els infants sempre miren i amb el qual
comparteixen vivències contínuament, si volem treballar sense fer cap
discriminació, hem d’impulsar models que evitin la discriminació i això va des
de com preparem un espai fins a quina es la nostra actitud davant dels infants
i davant de les famílies, la forma en que ens comuniquem tant verbal com
corporalment, com preparem propostes d’activitats etc.. és i serà sempre
important treballar i fer les coses amb coherència per tal d’oferir als infants
les millors oportunitats per contribuir al seu desenvolupament integral i
harmoniós.
Un llibre que em va agradar molt i
que aconsello llegir-ho.
Un llibre de Marta Rosàs
i Cortada.
No hay comentarios:
Publicar un comentario