Llámalo maestro

Llámalo maestro
El títol del nostre bloc és un eslògan que hem adoptat com a grup des del curs passat. Va sorgir després de reflexionar a partir d'aquesta il·lustració de Forges

miércoles, 25 de mayo de 2016

El llibre que m’he llegit es diu “Filosofía en la escuela. La práctica de pensar en las aules.” ED: Editorial Laboratorio Educativo.



Aquest llibre es divideix en 3 parts. Educació Infantil, Educació Primària i educació Secundària. Jo em centraré en la primera part ja que es el camp que ens interessa.
El llibre presenta claus per la innovació educativa, temes actuals. Trobem recomanacions d’especialistes i, alhora, proporciona pautes i exemples de com dur-los a la pràctica.
Aquest llibre trobarem reflexions i experiències sobre com dur a terme propostes per treballar la filosofia a les aules posant, així, èmfasi en ensenyar a pensar i a comunicar-se a l’escola.

Els, de manera natural, es passen els primers anys de vida preguntant-se pels perquè de les coses. És alguna cosa innata el voler conèixer com funciona el món que els envolta, la curiositat per saber fins a l’últim detall. Si ho pensem bé, aquesta postura no està tan lluny de la dels filòsofs ja que basen les seves reflexions en cercar de respostes altres preguntes.
La filosofia a les aules pot convertir-se en l’espai en el quela els infants es plantegin dubtes i conflictes que hagin de resoldre sols, coses que sorgeixin de la vida quotidiana.
Els infants es qüestionen sempre el perquè de les coses i això afavoreix el pensament crític i és el camí per arribar a entendre el món. És una forma de fomentar la creativitat, que el nen utilitza per idear noves maneres d’entendre la realitat i trobar solucions als conflictes que se li van posant pel davant.

Al llibre tot això ho explica mitjançant exemples de casos dels fills dels escriptors o dels alumnes que han tingut.
Ens explica, també, una sèrie d’activitats que podem dur a terme amb els infants per treballar la filosofia.
Aquest llibre el podem relacionar amb els continguts treballats a habilitats socials ja que ens parla d’una sèrie d’activitats que els infants adquireixen mitjançant el descobriment i la filosofia.
Unes de les habilitats que es desenvolupen són:
-       Habilitats de percepció: observar, escoltar, assaborir, olorar, tocar, percebre i connectar.
-       Habilitats de investigació: endevinar, esbrinar, formular hipòtesis, buscar alternatives, anticipar conseqüències, seleccionar possibilitats i imaginar.
-       Habilitats de conceptualització: formular conceptes precisos, donar exemples, agrupar i classificar, comparar i contrastar, establir semblances i diferències, definir i seriar.
-       Habilitats de raonament: buscar i donar la raó, inferir, raonar hipnòticament, raonament lògic, relacionar causa i efecte, relacionar parts i el tot, establir criteris.
-       Habilitats de traducció: narrar i descriure, interpretar, improvisar i resumir.
Moltes d’aquestes habilitats les hem treballat ja que són necessàries per desenvolupar-se i comunicar-se amb la resta del món.


“La presunción de que el niño es incapaç de una conducta raonable, guiada por principios, anula la posibilidad de tratarlo como un ser moral y, por tanto, destruye la posibilidad de que este tratamiento sea moral i educativo.”

No hay comentarios: