El llibre que m’he llegit es
diu “Filosofía en la escuela. La práctica
de pensar en las aules.” ED: Editorial Laboratorio Educativo.
Aquest llibre es divideix en
3 parts. Educació Infantil, Educació Primària i educació Secundària. Jo em
centraré en la primera part ja que es el camp que ens interessa.
El llibre presenta claus per
la innovació educativa, temes actuals. Trobem recomanacions d’especialistes i,
alhora, proporciona pautes i exemples de com dur-los a la pràctica.
Aquest llibre trobarem reflexions
i experiències sobre com dur a terme propostes per treballar la filosofia a les
aules posant, així, èmfasi en ensenyar a pensar i a comunicar-se a l’escola.
Els, de manera natural, es
passen els primers anys de vida preguntant-se pels perquè de les coses. És
alguna cosa innata el voler conèixer com funciona el món que els envolta, la
curiositat per saber fins a l’últim detall. Si ho pensem bé, aquesta postura no
està tan lluny de la dels filòsofs ja que basen les seves reflexions en cercar
de respostes altres preguntes.
La filosofia a les aules pot
convertir-se en l’espai en el quela els infants es plantegin dubtes i
conflictes que hagin de resoldre sols, coses que sorgeixin de la vida
quotidiana.
Els infants es qüestionen
sempre el perquè de les coses i això afavoreix el pensament crític i és el camí
per arribar a entendre el món. És una forma de fomentar la creativitat, que el
nen utilitza per idear noves maneres d’entendre la realitat i trobar solucions
als conflictes que se li van posant pel davant.
Al llibre tot això ho explica mitjançant exemples de
casos dels fills dels escriptors o dels alumnes que han tingut.
Ens explica, també, una sèrie d’activitats que podem dur
a terme amb els infants per treballar la filosofia.
Aquest llibre el podem relacionar amb els continguts
treballats a habilitats socials ja que ens parla d’una sèrie d’activitats que
els infants adquireixen mitjançant el descobriment i la filosofia.
Unes de les habilitats que es desenvolupen són:
- Habilitats
de percepció: observar, escoltar, assaborir, olorar, tocar, percebre i
connectar.
- Habilitats
de investigació: endevinar, esbrinar, formular hipòtesis, buscar alternatives,
anticipar conseqüències, seleccionar possibilitats i imaginar.
- Habilitats
de conceptualització: formular conceptes precisos, donar exemples, agrupar i
classificar, comparar i contrastar, establir semblances i diferències, definir
i seriar.
- Habilitats
de raonament: buscar i donar la raó, inferir, raonar hipnòticament, raonament
lògic, relacionar causa i efecte, relacionar parts i el tot, establir criteris.
- Habilitats
de traducció: narrar i descriure, interpretar, improvisar i resumir.
Moltes d’aquestes habilitats
les hem treballat ja que són necessàries per desenvolupar-se i comunicar-se amb
la resta del món.
“La
presunción de que el niño es incapaç de una conducta raonable, guiada por
principios, anula la posibilidad de tratarlo como un ser moral y, por tanto,
destruye la posibilidad de que este tratamiento sea moral i educativo.”

No hay comentarios:
Publicar un comentario