Llámalo maestro

Llámalo maestro
El títol del nostre bloc és un eslògan que hem adoptat com a grup des del curs passat. Va sorgir després de reflexionar a partir d'aquesta il·lustració de Forges

miércoles, 18 de noviembre de 2015

Pictograma com a eina comunicativa


És el llenguatge la única manera de comunicar-se efectiva? Com podem arribar a comunicar-nos amb gent que no parla, ja sigui perquè no poden per que son muts, per que tenen problemes psicològics i/o cognitius i encara no han desenvolupat el llenguatge oral, o bé per malalties degeneratives.
Com se sap, existeixen diferents eines per comunicar-se a part del llenguatge oral, com pot ser el llenguatge escrit o per signes, però que passa quan una persona no sap escriure i no te una bona comunicació gestual?. Doncs és aquí on apareixen els pictogrames, els qual son un sistema de comunicació basat en imatges que la persona, ja sigui un nen petit o adults poden comprendre i fer-se entendre i gràcies a això comunicar-se.

Un gran exemple és el vídeo que hi ha adjunt al text, on la oradora ens exposa diferents cassos on la comunicació mitjançant pictogrames és gratificant i exitosa, tant per la persona que es comunica, com la persona que rep el missatge o la informació que se li transmet. Veiem l’exemple de Paco, qui pateix esquizofrènia i per culpa de la seva medicació ha perdut les seves capacitats de parla i de comunicació oral, i com es normal a Paco li succeïen cosses i tenia problemes però no els podia transmetre, i va ser quan llavors la seva neta i oradora (la mateixa oradora del vídeo) va utilitzar la iconografia per descobrir què li passava al seu avi, van solucionar els problemes més greus que tenia el seu avi per manca de comunicació amb la seva família. Veiem exemples també amb nens i nenes petits i petites amb paràlisis cerebral, autisme i una gran varietat de problemes que afecten a les possibilitats de comunicació fluida amb la resta de la gent, i que gràcies a un software de pictogrames adaptat a les necessitats de cada nen o nena, tant mares com pares poden entendre i comprendre quins problemes tenen els seus fills, què els preocupa i quines necessitats poden arribar a tenir.
Així doncs, com a conclusió final, el vídeo dona un missatge de no creure que el nen/a petit/a no vol comunicar-se i de no tirar mai la tovallola, ja que hi ha eines més enllà de la comunicació oral per entendre i fer-se entendre.

No hay comentarios: