El gran
dictador és una pel·lícula de 1940 dirigida i protagonitzada per
Charles Chaplin. La història que explica és la d’un humil barber jueu que té
una semblança sorprenent amb el dictador de Tomania, un tirà que culpa als
jueus de la crítica situació que travessa el país. Un dia, els seus propis
guàrdies el confonen amb el barber i el porten a un camp de concentració. Alhora,
el barber és confós amb el tirà. A partir d’aquesta premissa trobem un film
molt innovador que critica amb humor i ironia el que està succeint a la
realitat a Alemanya.
El fragment que he seleccionat és el discurs final de la
pel·lícula, on el tirà ha de parlar davant tota la guàrdia i el poble de
Tomania i convèncer que el problema que viu el país són els jueus. No obstant,
el personatge que fa el discurs no és el tirà, sinó que és el barber jueu que
es veu en aquesta situació per la confusió que hi ha hagut. Així, el seu
discurs ja no és allò que tothom espera, sinó que és tot el contrari: fa una
defensa del poble jueu i culpa als dictadors d’aquesta situació d’odi. Està considerat
com una de les millors escenes de la història del cinema, no només pel que diu,
sinó per com ho diu.
D’aquesta manera, centrant-nos en l’àmbit de la comunicació
podem destacar diferents aspectes. En primer lloc el format de discurs. Tot i
que en aquest cas es tracta de quelcom improvisat, observem que és una idea
interioritzada i, per tant, el discurs té un ordre adequat. Quan nosaltres fem
un discurs o una entrevista amb pares o mestres hem de tenir molt clar allò que
volem transmetre i ordenar les nostres idees per a que quedi una exposició
clara i comprensible per a la resta de la gent.
D’altra banda, també és important destacar la veu. En un
principi el “tirà” té un volum de veu baix, no convincent. No obstant, a mesura
que avança en el seu discurs guanya confiança i creu en el missatge que està
transmeten i puja el volum de veu. Alhora, aquesta confiança i poder en allò
que diu s’exposa amb el seu cos, especialment amb la mirada. El llenguatge
corporal que mostra inicialment és molt diferent del que s’observa al final. Tot
just començar, el protagonista no mira al públic, només ho fa a terra i té la
postura corporal encongida cap a dins. A mesura que el discurs avança i creu en
les seves paraules, mira al poble al qual li está comunicant el missatge,
adopta una postura més tensa i, fins i tot, al final del discurs aixeca els
braços per donar més força allò que diu. El rostre del “tirà” és clau en el
receptor, ja que quan comença a mirar al poble, també s’observa com arronsa el front
i la boca adopta una tensió que s’acompanya amb les seves paraules.
Tot i que en aquest cas hi ha una parodia en la manera de
fer discursos de Hitler, també representa com el llenguatge verbal i no verbal
són imprescindibles per convèncer el poble de qualsevol idea, ja sigui l’odi
als jueus o tot el contrari.
A la nostra pràctica aquest discurs és útil per observar
aquelles coses que poden ser positives o negatives quan fem les nostres
intervencions, el to de veu, la mirada... Si tenim una idea clara del nostre
discurs i ho acompanyem d’un vocabulari adequat i d’un llenguatge no verbal
correcte pots establir diàlegs i expressar opinions pròpies i que els receptors
ho entenguin i estiguin d’acord. Per contra si no saps expressar-te o el teu
llenguatge no és confortable provoques una situació incòmoda i, conseqüentment,
un rebuig a allò que vols transmetre.
Per tant, podem observar com el cinema és una bona manera d’analitzar
la comunicació i com els actors interioritzen un paper i ho transmeten al
públic. Jo us animo a que veieu aquest film perquè té molts tocs d’humor i
impacta perquè hi ha aspectes que es tracten que nosaltres coneixem perquè són d’anys
posteriors, però aquí ja ho plantegen al 1940.
Aquí us deixo el link del discurs: https://www.youtube.com/watch?v=3cFTJ9q5ztk

No hay comentarios:
Publicar un comentario