Partim de la situació cotidiana a una escola
bressol: l’hora de l’esmorzar.
L’educadora es trova amb la taula parada i
deixa entrar als infants amb la llibertat d’escollir el lloc on seure.
Primer ofereix qui vol beure aigua o suc, i
els-hi serveix. Dona l’ordre de començar a esmorzar deixant que agafin allò que els hi agradi. Va fent intervencions
individualitzades oferint allò que hi ha a la taula: pernil dolç, formatge etc…
Cada infant té una naturalesa diferent i es
comporten de diferent maneres: el que no para quiet, la timida, la que no
menja, els dos amics que sempre van junts, aquell que sempre empipa als altres…
L’educadora a mesura que transcorreix l’escena va treient elements de la taula que
semblen “perillosos “, com el Ganivet, la gerra d’aigua…
Com ja he esmentat abans, cada infant és
diferent i per tant tenen diferents ritmes, resulta que uns ja han acabat i els
altres segueixen esmorzant. Els més ràpids esperen a taula a la resta.
Un cop que tots han finalitzat, l’educadora
demana fer “un tren” i els acompanya al
pati per que puguin jugar.
Coses a tenir en compte:
Primer de tot hem de tenir cura de la
predisposició de la taula i els elements que oferim als nens. Procurar que no
hi hagin objectes amb els que es puguin
fer mal (ganivets), també aquells que poden concloure una situació crítica ( la
gerra d’aigua i els sucs), la presentació del menjar de manera totalment
accessible per a tots els infants de la taula (exceptuant aquells al·lèrgics).
També és important disposar als infants de
manera que faciliti l’activitat i sigui agradable per a tots. Aquells que
necessitin més recolzament més a prop de
l’educador, aquells que sempre es barallen separats… L’educador ha de tenir
també fácil accés a tots els infants i es recomanable utilitzar una cadira amb rodetes.
Pel que fa als habits i comportament a taula
és necessari establir uns ítems a tenir en compte i poder desenvolupar així una
bona convivència en aquell moment: no cridar a taula, no molestar als altres,
fer entendre que no és el moment de jugar… Si s’escau posar límits per afavorir
aquest comportament .
Acceptar que no tots els infants tenen els
mateixos gustos ni tampoc el ritme, no forçar a menjar a aquells que no ho
volen, doncs més endevant pot esdevenir-se un problema i una negació per part
dels petits de voler menjar a l’escola.
Podem concloure doncs que una situació tan
cotidiana i que sembla tan fácil a simple vista, engloba una serie d’objectius
i punts a tenir en compte que un educador/a
ha de tenir present i donar molta importancia, doncs només així aconseguirem
que els nens adquireixin hàbits i que el moment sigui agradable, fent així que s'esdevingui l'autonomia dels petits de manera segura i sense entrebancs.

No hay comentarios:
Publicar un comentario