El passat dia 15 de desembre el grup de 2n TEIM va
realitzar una activitat grupal força positiva per reflexionar respecte el paper
de l’educador en una situació de la vida quotidiana i la dificultat per
interpretar diferents rols, especialment aquells que són diferents a la
personalitat de cadascú.
L’activitat s’inicià amb la divisió de la classe en dos
grups grans: el primer simulava que era una classe de 2-3 anys que es trobava
en una situació quotidiana com pot ser l’esmorzar. Cadascú tenia un paper
assignat el qual havia d’interpretar, ja sigui l’educadora, l’infant més tímid,
aquell més sociable, el distorsionador, el “chivato”... Tots ells feien la seva
pròpia interpretació de la consigna que se li havia encomanat. D’altra banda,
el segon grup havia d’observar allò que realitzaven les altres persones. Cadascú
tenia una persona a qui havia d’observar i anotar aquells aspectes que els hi
cridessin l’atenció. D’aquesta manera, tothom tenia una visió global de l’escena,
però també es podia fer una anàlisi extensa de cadascuna de les persones.
Després de deixar una estona d’interpretació es va posar en
comú tot allò que s’havia vist. Primerament els observadors comentaven allò que
havien anotat de la persona que tenien i posteriorment la persona al·ludida
responia i explicava com s’havia sentit durant la seva interpretació. També va
haver-hi una estona per fer una reflexió en comú del simulacre en general.
D’aquesta manera, durant la reflexió realitzada es va
extreure algunes conclusions que són importants en el nostre paper com a futurs
educadors/es d’escola bressol. En primer lloc, m’agradaria destacar la
importància de l’espai i el material disponible. En aquest cas qui havia d’interpretar
la figura d’educadora es va veure que no tenia una cadira ni facilitat per
moure’s per l’espai, de manera que va acabar sent una cambrera més que una
educadora. Realment aquesta és la seva perspectiva del que ha de fer una
educadora? Durant el intercanvi d’opinions ens vam adonar que, tot i que tenim
una idea, un plantejament, una concepció del paper de l’educadora i de la seva
relació amb els infants, quan ens trobem en una situació improvisada costa molt
adoptar aquests conceptes a la pràctica. En aquest cas, es va destacar la
dificultat que presentava l’espai per moure’s i la manca d’alguns materials
útils en el dia a dia amb els infants, com és el cas de la cadira amb rodes o
dels estris suficients per als infants. Per tant, és important que hi hagi una
planificació, una organització que quedarà visible en com organitzem les aules,
que material utilitzem, la quantitat necessària per a que tots els infants
tinguin... Si un educador té en compte en la seva planificació aquests aspectes
posteriorment podrà atendre als infants, creant un clima més individualitzat i
sense centrar-se únicament en aquells que distorsionen aquestes estones.
En segon lloc, cal destacar la dificultat de realitzar un
paper que no estem habituats a realitzar. Quan et donen una consigna, es
realitza un paper sota la perspectiva de com ho entens o com consideres que ha
estat, però no sempre es genera una situació còmode per al “actor”. Per exemple,
hi havia gent que havia de fer bola amb el menjar, però no és quelcom que
estigui habituat a realitzar, per aquest motiu la seva inseguretat li portà a
fer un paper tímid, sense contacte amb la resta de gent. Tot i que aquesta
situació creï malestar personal, permet conèixer, sentir com poden trobar-se la
resta dels infants. Cal tenir empatia per cadascuna de les persones i comprendre
la situació en la que es troben per poder oferir un suport favorable i que
sobretot l’infant se senti acollit. La dificultat que es va generar per la
situació va impedir que l’educadora posés límits o pogués acollir a aquells
infants que probablement més ho necessitaven i això és un dels aspectes que
després es va destacar. Tots els infants necessiten ser atesos i compresos per
igual, independentment de la seva personalitat; cal oferir un ambient favorable
per permetre que puguin interactuar amb altres infants i gaudeixin d’una estona
comuna com pot ser l’hora de l’esmorzar.
Personalment, després d’aquesta experiència en la que hem
vaig sentir còmode perquè només observava, m’he adonat encara més de la
dificultat que suposa la feina d’un educador/a. És molt important la
organització, el treball en equip i acollir a cadascú dels infants. No obstant,
també és important el plantejament educatiu que tenim, és a dir, les polítiques
que tenim a la ciutat de Barcelona respecte les escoles bressol. Com a futurs
educadors no només cal limitar-se a fer un projecte educatiu, a fer una gestió
de les emocions i tenir una actitud empàtica, sinó que també és important
implicar-se en les propostes que es fan des de l’ajuntament o més àmpliament la
Generalitat. Cal reciclar-se constantment i no deixar-se emportar per propostes
antigues; això passa per tant per la realització de cursos, la investigació i
la participació. La sociabilització amb altres professionals permeten crear una
escola millor, on el principal protagonista sigui l’infant i el seu
desenvolupament.
No hay comentarios:
Publicar un comentario